Hands in Hands

a

Projekt przeznaczony jest dla uczniów w wieku 10-14 lat, trwać będzie 2 lata. Uczestniczą w nim uczniowie i nauczyciele ze szkół:

– koordynator – Scola Gimnaziala Lucian Blaga – Rumunia

– Zespół Szkół Integracyjnych w Radomiu – Polska

– Fatma Zehra Dulgeroglu Orta Okulu – Turcja

– Agrupamento de Escolas de Satao – Portugalia

– Osnovna Skola Petra kresimira IV – Chorwacja

– Gemeinschaftsschule Bruchwiese Saarbrucken – Niemcy

Celem projektu jest poznanie uniwersalnego języka: języka ciała poprzez teatr, gry i zabawy naszych dziadków, taniec. Uczestnicy projektu porównają tradycyjne nauczanie z nauczaniem wykorzystującym gry i zabawy. Uczniowie będą wymieniać się wiadomościami i pomysłami dotyczącymi poruszanej problematyki. Opracują współczesną międzynarodową grę. Wszystkie te działania dadzą uczniom szansę poznania się, poznania innych kultur, poprawy komunikacji w języku angielskim oraz wpłyną na nabycie nowych umiejętności.

a

NASZA „PRACOWITA” GRUPA

Od września ruszyły działania związane z realizacją programu Erasmus +. Już na początku roku szkolnego powstała grupa europejska, która postanowiła współpracować ze sobą podczas zajęć Koła Europejskiego. Mimo że program finansowany ze środków Unii Europejskiej realizuje cała społeczność szkolna, to tylko nieliczna grupa uczniów z klas 4, 5 i 6 zdecydowała się systematyczne spotkania.

Skład grupy:

Opiekunowie:

– Anetta Mąkosa – nauczyciel wspomagający – jęz. polski,

– Anna Niziołek – nauczyciel plastyki,

– Tomasz Pilichiewicz – nauczyciel jęz. Angielskiego

Uczniowie:

– Maria Nalberska – kl. 4c

– Hanna Kobiela – kl. 5c

– Nikola Skrzypczak – kl. 5c

– Sara Tarnowska – kl. 5c

– Alicja Wojciechowska – kl. 5c

– Maciej Gazda – kl. 6b

– Adam Dański – kl. 6b

– Agata Brant – kl. 6b

– Michał Pachniewski – kl. 6d

– Piotr Kowalski – kl. 6d

– Zofia Kowalczyk – kl. 6d

– Julia Ścieglińska – kl.6d

Pierwsza wizyta za nami!

W listopadzie (od 9 do 12) odwiedziłyśmy szkołę Scoala Gimnaziala „Lucian Blaga” w Satu Mare w Rumunii. W wyjeździe uczestniczyły nauczycielki Anetta Mąkosa, Anna Niziołek oraz vicedyrektor Beata Jarząbek – Sulima. W przyjaznej atmosferze poznałyśmy koordynatorów projektu „Hands in Hands” z Portugalii, Chorwacji, Niemiec, Rumunii oraz Turcji. Każdy z uczestników zaprezentował swoja szkołę, jej specyfikę oraz region położenia. Na spotkaniu ustalałyśmy wiele aspektów związanych z realizacją jego celów oraz założeń.m.in. takich jak harmonogram wizyt TPM (dla nauczycieli) oraz TTLA (dla uczniów). W programie spotkania zwiedzaliśmy Satu Mare, gdzie udało nam się wejść na wieżę strażacka i podziwiać piękną panoramę miasta. Przed nami wyjazd z uczniami do Portugalii!

 

Wizyta w Portugalii

Dwunastego marca dwóch uczniów naszej szkoły wraz z opiekunami, wróciło z Satao w Portugalii. Adam Dański i Piotr Kowalski (uczniowie klasy 6b i 6d) byli gośćmi portugalskich rodzin przez tydzień. W tym czasie poznawali kulturę, zainteresowania i życie rodzinne swoich portugalskich rówieśników.  Próbowali lokalnych potraw, uczestniczyli w zajęciach szkolnych oraz sprawdzali swoje umiejętności porozumiewania się w języku angielskim. W wizycie brała udział młodzież z Polski, Niemiec, Turcji i Rumunii. Ich gospodarzami byli Portugalczycy. Wspólnie uczestniczyli w zajęciach szkolnych, organizowanych zabawach oraz spędzali czas wolny. Każda z grup przywiozła ze sobą gry w które uczyła grać pozostałych uczestników. Adam i Piotr zaprezentowali „Statki” i „Kapsle”.

Z wizyty przywieźli mnóstwo wspomnień, nowe znajomości i doświadczenia.

Dziś kiedy są już w domu, wraz ze swoimi rodzinami rozmawiają przez komunikatory z zaprzyjaźnionymi rodzinami z Portugalii.

Wizyta odbyła się w ramach programu Erasmus+ projekt „Hands  in Hands”.

Autor: Anetta Mąkosa i Anna Niziołek

http://radioplus.com.pl/radom/uczniowie-zsi-wrocili-z-portugalii-22179

 

 

 

Evaluation raport hih Portugal Poland – wersja angielska

 

Hih raport Portuagal Poland – wersja polska

 

Po roku pracy w programie Erasmus+ projekt „Hands in Hands” przyszedł czas na podsumowania. Poprosiliśmy dwudziestu uczniów, rodziców i uczniów o wypełnienie ankiety dotyczącej projektu. Jej wyniki w języku polskim i angielskim prezentujemy poniżej.

Zespół Hands in Hands

Anetta Mąkosa i Tomasz Pilichiewicz

Ankieta Erasmus

Podsumowanie ankiety

Podsumowanie ankiety – j. angielski

a

a

a

TYDZIEŃ NA EUROPEJSKIM POZIOMIE

Od 4 do 8 grudnia 2017 r. nasza szkoła była gospodarzem międzynarodowej roboczej wizyty, w ramach realizacji programu Erasmus+ „Hands In Hands”. W tych dniach gościliśmy uczniów oraz nauczycieli z Turcji, Rumunii, Chorwacji i Portugalii. Dzięki temu mogliśmy przeżyć wiele radosnych chwil zarówno podczas wspólnych działań projektowych, jak też w czasie spędzonym w gronie rodziny i znajomych. Każdy ze wspólnie spędzonych dni był inny, ale bardzo interesujący i wypełniony różnego rodzaju aktywnościami.

Dzień I

Międzynarodowe spotkanie rozpoczęliśmy od powitania naszych gości w holu gimnazjum. Kilka słów powiedział Pan dyrektor Jan Rychlicki. Następnie udaliśmy się na zwiedzanie szkoły. Podzieliliśmy się na dwie grupy: dorośli i dzieci. Staraliśmy się pokazać jak najwięcej. Odwiedziliśmy rehabilitację, SI, terapię metodą Tomatisa, BF, zajęcia akrobatyki. Byliśmy w świetlicy, klasach lekcyjnych,  oraz na otwarciu „Mikołajkowego Maratonu Fitness” . Chcieliśmy, aby jak najlepiej poznali nasze szkolne życie,  nauczycieli i uczniów. W tym  dniu złożyliśmy także wizytę w Urzędzie Miasta, gdzie rozmawialiśmy z Wiceprezydentem panem Karolem Semikiem o realizacji projektu oraz o dotychczasowych efektach naszej pracy. Pan Prezydent opowiedział naszym gościom o szkolnictwie w Polsce, reformie oświaty, naszym mieście oraz o tym jak został prezydentem. Dalsza część dnia upłynęła w szkole – omówiliśmy system edukacyjny Polski oraz obejrzeliśmy film dotyczący projektów realizowanych w poprzednich latach na terenie naszej szkoły.

Wieczór to wspólne gry i zabawy sportowe w sali gimnastycznej. Była to dobra okazja, aby wymienić się doświadczeniami z uczniami innych państw. Okazało się, że niektóre gry prezentowane przez naszych gości są u nas  dobrze znane. Były to zabawy z gumą do skakania i  skakanką.

Dzień II

Kolejny dzień to dalsze prace związane z projektem. Wzięliśmy  udział w specjalnie przygotowanej lekcji języka angielskiego. Następnie w międzynarodowych grupach przygotowaliśmy kalendarz gier na rok 2018.   Popołudnie upłynęło pod hasłem aktywności kulturalnych – obejrzeliśmy krótkie przedstawienie w języku angielskim pt. „Kopciuszek” w wykonaniu uczniów naszej szkoły. Obejrzeliśmy filmy o grach, które zostały przygotowane przez uczestników wizyty, a po obiedzie nasi goście poznawali zwyczaje związane z Mikołajkami i Bożym Narodzeniem. Zobaczyliśmy jasełka w języku angielskim i  nieoczekiwanie odwiedził nas też wyjątkowy gość – Święty Mikołaj! Przyniósł prezenty dla „grzecznych dzieci”! Dobrze, że wszyscy byliśmy grzeczni w mijającym roku.

Dzień III

Tego dnia przyszedł czas na naukę poza szkołą, a nawet poza Radomiem. Pojechaliśmy na wycieczkę do Warszawy. Z dumą pokazywaliśmy naszym gościom stolicę – serce kraju. Mimo niezbyt sprzyjającej aury spacerowaliśmy po starej i nowej części miasta. Pani przewodnik przybliżyła ciekawe i najistotniejsze informacje dotyczące historii Warszawy. Nasi goście obejrzeli miejsca związane z II Wojną Światową, mimo zimna podziwiali panoramę miasta z balkonu pałacu kultury, podziwiali starówkę i  kupowali pamiątki. Oczywiście był też czas na zabawę. Kilka godzin spędziliśmy w Centrum Nauki Kopernik.

Dzień IV

W związku z tym, że nasza szkoła jest placówką integracyjną ( uczy się w niej około m150 uczniów z różnymi niepełnosprawnościami) , pokazaliśmy naszym gościom jak są prowadzone zajęcia rewalidacji w których wzięli  czynny udział. Po zajęciach udaliśmy się do Publicznej Szkoły Podstawowej w Zakrzewie. Tam, członkowie zespołu ludowego „Zakrzewiaki”, zaprezentowali tańce  ludowe i podczas krótkich warsztatów uczyli nas podstawowych kroków „Poloneza”. Nasi goście mogli zobaczyć stroje ludowe i szlacheckie pochodzące z naszego regionu oraz spróbować swoich sił w śpiewie i tańcu. Po warsztatach tanecznych wzięliśmy udział w przygotowywaniu ozdób choinkowych i wspólnie ubraliśmy przygotowaną specjalnie dla nas choinkę. Aby nabrać sił na dalszą drogę,  spróbowaliśmy dań prosto spod strzechy. Były to pajdy świeżo upieczonego chleba ze smalcem i ogórkiem kiszonym, a dla miłośników słodkości z miodem i  dżemem.  Po tym swojskim posiłku udaliśmy się do Zespołu Szkół Agrotechnicznych i Gospodarki Żywnościowej w Radomiu, gdzie swoją siedzibę ma również klub łuczniczy PTG „Sokół”. Tam pod okiem trenera klubu i czołowych zawodników odbyliśmy krótki kurs strzelania z łuku. Następnie wcieliliśmy się w rolę zawodników i rozegraliśmy pomiędzy sobą turniej łuczniczy. Mimo, że rywalizowaliśmy pod względem sportowym, to dobry humor i chęć zabawy nie opuszczał nas. Nagrodą dla każdego uczestnika był oryginalny, drewniany  medal.

Dzień V

W dobrym towarzystwie i dobrej zabawie czas szybko płynie. Jeszcze udział w lekcji historii i zajęciach robotyki ( dla młodszych uczestników) oraz udział w zajęciach  w Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu (dla starszych) i przyszedł czas podsumować naszą tygodniową pracę oraz  zaplanować kolejne działania. Zwieńczeniem wizyty było wręczenie certyfikatów pobytu dla gości, podziękowań dla rodzin goszczących oraz uroczyste, „słodkie” pożegnanie.

Goście nie odjechali od nas z pustymi rękami. Każda drużyna zabrała ze sobą flagę projektu, egzemplarz kalendarza gier wykonanego podczas warsztatów,  oraz wspomnienia. Wizytę zakończyliśmy zwiedzaniem historycznych zakątków naszego miasta: Piotrówki, Rynku, kościoła pw. św. Katarzyny. Wycieczkę zakończył  spacer  ul. Żeromskiego.

To był pracowity, ale bardzo udany tydzień.

Tekst: Agnieszka Iwańska, Anetta Mąkosa

a

a

A EUROPEAN WEEK IN RADOM


From 4th to 8th December 2017 our school was the host of an international Erasmus+ 'Hands in Hands’ working session. Those days we hosted the students and teachers from Turkey, Romania, Croatia and Portugal. It gave us the opportunity to share many joyful moments within group project wokshops, as well as during the time spent with the hosting Polish families and the friends. Each day was different, yet very interesting and full of various activities.

Day 1.

The international meeting started by welcoming the guests in the main hall of our school with the school’s head teacher Jan Rychlicki. Next the guests had a tour around our school in two groups – teachers and students. We tried to show our guests as much as possible from our place. We visited the physiotherapy room, Tomatis therapy room, acrobatics classroom. We also had a short look at the common room, the classrooms and the school gym, where we saw the opening ceremony of a 'Christmas Fitness Marathon’. We tried to present the school’s everyday life, the teachers and the students. On that day we also visited the City Council and had a talk with the city’s vice-president Karol Semik – we discussed the project and its results so far. The vice-president told us about the educational system in Poland, about the system’s refrom, about the city and about how he became Radom’s vice-president. The rest of the day we spent at school, discussing the Polish educational system and watching a film about the past projects carried out in our school.

The evening gave us the opportunity to exchange experiences in the field of traditional national games, which we played in the gym. It quickly turned out that some of our guests’ games are familiar to the Polish students – they were games with skipping ropes and rubber bands.

Day 2.

The next day meant further project work. We took part in a special English lesson. Then, in international grups we prepared a game calendar for the year 2018.

The afternoon was full of cultural events. We saw a play 'Cinderella’, prepared by our students. Then we watched video clips about the games, which were mad by our visitors. After lunch our guests learnt more about Christmas traditions. We all watched a Nativity play and met an unexpected guest – Santa Claus, who brought presents for all the good kids. Luckily, we were all good this year!

Day 3.

On that day we had classes outside the school and far from Radom, too. We went on a trip to Poland’s capital and proudly showed Warsaw to our guests. Although the weather was not that good, we had a walk along the streets of the new part of the city, and the older parts as well. The guide told us the essential facts concerning the history of Warsaw. Our guests saw the places which were connected to the topic of WWII, and watched the city’s panorama from a balcony of the Palace of Science and Culture. They also admired the Old Town and bought some souvenirs. Of course, there was time for some fun, too. We spent a few hours in the Kopernik Science Centre.

Day 4.

As our school is a conductive education place, where about 150 students with different disabilities learn, we showed our guests what therapeutical activities are run here. They could actively participate in these classes. After that, we went to Public Primary School in Zakrzew. The members of the folk group 'Zakrzewiaki’ presented some folk dances and taught us the basic steps of 'polonaise’ dance during a short workshop. Our guests could check their singing and dancing skills and see folk costumes from our region. After the workshop we made Christmas decorations and decorated a Christmas tree altogether.
Finally we had a treat of home-made freshly baked bread with lard and pickles or with jam and honey (for a sweet tooth). Afterwards, we went to the Agricultural School in Radom where an archery club PTG 'Sokół’ is also located. Along with the coach and some leading archers, we had a short archery training. Next, we competed with each other in an archery tournament. Even though it was quite tough, we had a great time with lots of fun. Each person received a specially carved wooden medal at the end.

Day 5

All good things come to an end. It was only just one history lesson, one robotics class (for the small ones) and activity therapy workshops (for the older) and it was time to evaluate our week’s work and plan future activities. The final part of the visit included handing certificates of participation to all the guests, written acknowledgement diplomas to the hosting families and a 'sweet treat’ goodbye party. Nobody left Radom empty-handed. Each group took the project flag with them, a copy of our games 2018 calendar, which we made during workshops, and lots of good memories. During the last walk along Radom we all visited historic places of our city: the prehistoric Piotrówka hill, the Old Town, St. Catherine’s church and the city’s main street. It was a busy week, but a good one, too.

Tłumaczenie: Tomasz Pilichiewicz

a

a

a

A tak naszą wizytę widziało oko kamery.

Reżyseria: Samo życie

Kamera: Jarosław Dąbrowski

Montaż: Jarosław Dąbrowski

Zdjęcia: Anetta Mąkosa

Udział wzięli: Sami zobaczcie……

 

 

 

 

 

Polska drużyna „Hands in Hands” wykonała kolejne zadanie. Zaprojektowała i opublikowała trzeci numer erasmusowego magazynu. Mamy nadzieję, że się Wam spodoba. Do publikacji wykorzystane zostały materiały z prezentacji wykonanych przez Adama Dańskiego i Piotra Kowalskiego.

Projekt: Iwona Wardecka

Skład: Iwona Wardecka

Teksty: Aetta Mąkosa, Adam Dański

Zdjęcia: Anetta Mąkosa

Tłumaczenie: Tomasz Pilichiewicz, Alina Szewczyk, Przemysław Barzycki

Łamigłówki: Tomasz Pilichiewicz

Wsparcie informatyczne: Rafał Siciarz

Przejdź do treści