Łączymy przyjemne z pożytecznym

Klasa piąta to moment, kiedy do listy przedmiotów nauczania dołączają biologia i geografia. Już na samym początku nauki uczniowie na zajęciach biologii poznają tajniki mikroskopowania i nikomu budowa mikroskopu nie jest obca. Obserwując uczniów i ich zaangażowanie w czasie zajęć praktycznych podczas lekcji, postanowiłyśmy poszerzyć tę wiedzę.

 

Klasa piąta to moment, kiedy do listy przedmiotów nauczania dołączają biologia i geografia. Już na samym początku nauki uczniowie na zajęciach biologii poznają tajniki mikroskopowania i nikomu budowa mikroskopu nie jest obca. Obserwując uczniów i ich zaangażowanie w czasie zajęć praktycznych podczas lekcji, postanowiłyśmy poszerzyć tę wiedzę.

1 października 2019 r. klasa 5c wybrała się na wycieczkę do Centrum Edukacji Przyrodniczo-Ekologicznej w Powsinie. Jednak nie tylko nauka jest najważniejsza, więc na początek dnia zaplanowałyśmy dla uczniów trochę przyjemności. Ten słoneczny dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania Stadionu Narodowego w Warszawie. Wzięliśmy udział w oglądaniu stadionu trasą „Piłkarskie emocje”, w której towarzyszył nam przemiły przewodnik. Oprócz wrażeń mogliśmy przywieźć ze stolicy mnóstwo ciekawostek. Dowiedzieliśmy się m.in. że stadion jest areną wielofunkcyjną. Oznacza to, że oprócz imprez sportowych odbywają się tu także koncerty. W dniu naszej wycieczki miało miejsce sprzątanie po koncercie Dawida Podsiadło. Na płycie pojawiał się już basen, restauracje. Odbywały się najróżniejsze imprezy, gdyż stadion cały czas zarabia na swoje utrzymanie. Zaskoczeniem dla uczniów było, że zamknięty dach to dach otwarty, bo rozłożony jak parasol. Ogromna przestrzeń robiła na wszystkich niesamowite wrażenie. Nie potrafiliśmy nawet realnie ocenić powierzchni telebimu wiszącego nad płytą boiska. Okazało się, że ma on około 460 cali, co odpowiada powierzchni niemałego mieszkania w bloku, czyli 58 metrów kwadratowych.

W samo południe wkroczyliśmy na teren Ogrodu Botanicznego w Powsinie. Tu nasza wycieczka przybrała już postać poważnych warsztatów, w których wszyscy bardzo chętnie wzięli udział. Tematem zajęć były grzyby. Rozpoczęliśmy od obejrzenia prezentacji pt. „Świat grzybów”. Odpowiedziała ona na wiele pytań uczniów, m.in. co to są grzyby, jak się odżywiają, gdzie występują, jak są zbudowane grzyby jednokomórkowe, a jak kapeluszowe? Młodzi biolodzy mieli też okazję zapoznać się ze znaczeniem grzybów, bo po warsztatach wiedzą już, że grzyby to nie tylko te, które zbieramy w lesie i przyrządzamy z nim smakowite dania. Niektóre, czyli drożdże, stosuje się do wypieku ciast i chleba, a inne – pleśnie – niszczą źle przechowywaną lub niewłaściwie zakonserwowaną żywność.

Po dużej dawce teorii przyszedł czas na zajęcia praktyczne, podczas których uczniowie mieli okazję obejrzeć wiele gatunków grzybów zebranych dla nas przez pracownika centrum. Przygotowywali preparaty, a następnie oglądali efekty swojej pracy pod mikroskopem. Okazało się, że wielu uczniów poradziło sobie z tym zadaniem znakomicie.

Wycieczka zakończyła się w terenie. Ponieważ słoneczko pięknie dla nas świeciło przez cały dzień, mieliśmy okazję obejrzeć cały ogród… Każdy znalazł coś dla siebie. Robieniu zdjęć nie było końca.

Był to bardzo ciekawie i pożytecznie spędzony dzień. Nauka poza ławkami w szkole jest bardzo fajna, a szczególnie w tak wyjątkowych miejscach.

Autorzy: Renata Jesionek, Agnieszka Majda-Staniszewska

 

Przejdź do treści