97% polskich uczniów korzysta ze smartfonu i internetu, a połowa z nich przejawia symptomy ich nadużywania. Nie pozostaje to bez wpływu na rozwój mózgu, koncentrację uwagi, możliwości poznawcze. Wiedza o tym, jak przebiega proces uzależnienia, jakiej grupy uczniów dotyczy, po czym poznać, że uczeń doświadcza cyberprzemocy lub sięga po tzw. patotreści – to podstawa działania Szkoły Odpowiedzialnej Cyfrowo.
W roku szkolnym 2020/2021 nasza szkoła przystąpiła do udziału w projekcie „Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo”.
Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo to wspólnota uczniów, rodziców i nauczycieli, dla których wartością jest kształtowanie równowagi między korzystaniem z nowych technologii i świadomym tworzeniem realnych więzi poza przestrzenią Internetu. Troszcząc się o ów balans wpływamy pozytywnie na dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny całej społeczności szkolnej.
7 obszarów Szkoły Odpowiedzialnej Cyfrowo:
Projekt organizuje Fundacja Dbam o Mój Zasięg, która od lat wspiera polskie szkoły w zarządzaniu mediami cyfrowymi oraz profilaktyce i edukacji w zakresie e-uzależnień i cyberprzemocy. Prowadzi wykłady, szkolenia i konsultacje na terenie całego kraju. Trenerami fundacji są dr Maciej Dębski oraz Magdalena Bigaj.
Autor: Katarzyna Michalska, Natalia Spytek
a
a
a
(listopad 2021 r.)
W ramach projektu Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo organizowanego przez Fundację Dbam o Mój Zasięg realizowaliśmy w naszej szkole Miesiąc Dobrych Relacji. Jako nauczyciele staramy się dbać o wspólne relacje, a szczególnie mogliśmy się o nie zatroszczyć podczas wycieczki nauczycieli i pracowników szkoły z okazji Święta Edukacji Narodowej.
Podróż zaczęliśmy od zwiedzania przepięknego Gdańska. W godzinach wieczornych udaliśmy się do Gdyni, gdzie nocnym rejsem promem dotarliśmy do Karlskrony – przepięknego portowego miasteczka w Szwecji. Po całodniowym zwiedzaniu urokliwych miejsc Szwecji powróciliśmy do Trójmiasta. Na zakończenie wycieczki w porannych promieniach słońca przespacerowaliśmy się po molo w Sopocie oraz zasmakowaliśmy toruńskich pierników. Przez trzy dni mieliśmy dużo czasu na rozmowy, wspólną zabawę, śpiew, taniec, a przede wszystkim wzajemną radość w obcowaniu ze sobą poza murami szkoły.
Również uczniowie uczestniczyli w wielu wycieczkach i spotkaniach integracyjnych, a nawet nocnym biwakowaniu w namiotach na terenie szkoły. Wspólne podróżowanie pozwoliło poznać urokliwe miejsca w Polsce, jak i w pobliskiej okolicy miasta. Najważniejsze i najcenniejsze było to, że mogliśmy być razem. Bardzo nam wszystkim tego brakowało podczas zdalnego nauczania.
Kolejną inicjatywą związaną z miesiącem dobrych relacji było zorganizowanie konkursu plastycznego „Portret mojego nauczyciela” przeznaczonego dla młodszych uczniów naszej społeczności szkolnej oraz konkursu literackiego „Mój nauczyciel” skierowanego dla uczniów klas 4-8. Celem konkursu było kształtowanie pozytywnych relacji wśród uczniów, pokazanie wartości kontaktów interpersonalnych, integracja uczniów naszej szkoły, poszukiwanie talentów oraz możliwość popularyzowania twórczości uczniów. Ogrom prac zaskoczył nas pozytywnie. Na korytarzach w szkole zawisło wiele portretów i cudownych wierszy (z dużą dawką humoru) o naszych belfrach 🙂
W klasach 4-8 w budynku głównym szkoły stanęła Ławka Dobrych Relacji. Jest to miejsce tylko pozytywnych komunikatów stworzone przez uczniów dla całej społeczności naszej szkoły. Tutaj każdy usłyszy dobre i pozytywne słowo, nikt nie skieruje do kogoś negatywnych komunikatów. To miejsce na otworzenie się, rozwinięcie rozmowy, a może nawiązanie nowych znajomości.
Mamy nadzieję, że ławeczka stanie się emanującym pozytywną energią miejscem codziennych pogadanek i wspólnych posiłków.
To nie koniec naszych działań w ramach projektu Szkoły Odpowiedzialnej Cyfrowo. Już niedługo Święta Bożego Narodzenia i kolejna piękna akcja „Nie o SMS-ie, lecz o kartce pamiętaj”, w której nasi uczniowie wezmą czynny udział. Szczegóły wkrótce 😊
a
Koordynatorki projektu:
Katarzyna Michalska
Natalia Spytek