W wyniku pandemii koronawirusa dzieci, młodzież i wiele osób dorosłych ograniczyło swoje kontakty społeczne, wręcz odizolowało się od innych. Stworzyło to m.in. przestrzeń do powstania problemów wymagających pomocy psychologicznej. Do Rzecznika Praw Dziecka docierają informacje m.in. o przemocy rówieśniczej i domowej, nadużyciach ze strony dorosłych, depresją, hejtem (również w cyberprzestrzeni), niesprawiedliwym traktowaniem, brakiem zrozumienia, trudnościami okresu dojrzewania, uzależnieniami i samotnością. Rozwiązanie tych problemów wymaga odpowiedniego wsparcia, opieki i troski osób dorosłych – jednak w warunkach stacjonarnych taka pomoc jest obecnie utrudniona.
Mając na względzie troskę o dzieci i młodzież, Rzecznik Praw Dziecka zainicjował powstanie całodobowego darmowego Dziecięcego Telefonu Zaufania 800 12 12 12 oraz czat internetowy https://brpd.gov.pl/sos-czat/ prowadzony przez profesjonalnych psychologów. Za pośrednictwem tych dwóch kanałów komunikacji można uzyskać natychmiastowe wsparcie, podzielić się swoimi przeżyciami i wspólnie ze wspierającą osobą dorosłą zastanowić się nad rozwiązaniem swoich problemów.
Czat internetowy jest nieodpłatny, nie wymaga logowania oraz instalowania aplikacji. Komunikacja odbywa się na stronie internetowej rzecznika – brpd.gov.pl, a obsługujący czat eksperci są osobami profesjonalnie przygotowanymi do udzielania dzieciom i młodzieży takiego wsparcia.
Więcej informacji na ten temat można przeczytać na stronie https://brpd.gov.pl/2020/12/07/startuje-calodobowy-dzieciecy-telefon-zaufania-iczat-internetowy/.
Autor: Irmina Warmiak