Młode chemiczki w natarciu, czyli kolejne warsztaty w laboratorium oczyszczalni ścieków

25 października grupa młodych miłośniczek chemii wybrała się na warsztaty do laboratorium Radomskiej Oczyszczalni Ścieków. W grupie znalazły się uczennice klas 2 gimnazjum – przygotowujące edukacyjny projekt gimnazjalny pt. „Piękno z natury?” oraz klas 3 – uczestniczące w zajęciach rozwijających zdolności chemiczne, stypendystki „Mazowieckiego Programu dla uczniów szczególnie uzdolnionych”.

25 października grupa młodych miłośniczek chemii wybrała się na warsztaty do laboratorium Radomskiej Oczyszczalni Ścieków. W grupie znalazły się uczennice klas 2 gimnazjum – przygotowujące edukacyjny projekt gimnazjalny pt. „Piękno z natury?” oraz klas 3 – uczestniczące w zajęciach rozwijających zdolności chemiczne, stypendystki „Mazowieckiego Programu dla uczniów szczególnie uzdolnionych”. Maria, Ada i Julia rozpoczęły realizację Indywidualnego Planu Rozwoju pod opieką naszej chemiczki – pani Renaty Jesionek. Wyjazdowi przewodziły obie nauczycielki przedmiotu – pani Renata Jesionek i pani Agnieszka Majda-Staniszewska.

Mimo niesprzyjającej pogody wyruszyłyśmy żądne nowych wrażeń. Byłyśmy bowiem świadome, że jest to obiekt jedyny w swoim rodzaju – jeden z najnowocześniejszych w Europie. Oczywiście, jak na oczyszczalnie ścieków przystało, spodziewałyśmy się nieciekawych zapachów, jednakże po dłuższej chwili nie przeszkadzały one aż tak bardzo.

W laboratorium przywitano nas, jak zwykle, bardzo ciepło. Pracownicy bardzo chętnie dzielili się swoją wiedzą i ciekawie opowiadali o swojej pracy.

Po podzieleniu się na grupy postawiono przed nami zadania – złożenie sączków, a następnie ważenie ich na niezwykle dokładnej wadze, obserwację organizmów znajdujących się w wodach pod mikroskopem, filtrację wody w celu poznania ilości osadu, czy też dodawanie do niej odczynników chemicznych przy użyciu laboratoryjnej aparatury. Poczułyśmy się istotnie jak prawdziwi młodzi chemicy. Fajnie było poznane na lekcjach wiadomości móc zastosować w prowadzonych eksperymentach.

Przez mikroskop mogłyśmy zobaczyć między innymi pożyteczne mikroorganizmy żyjące w zbiornikach wodnych (orzęski czy wrotki) rozkładające osad, jak i inne stworzenia, których obecność nie jest oczekiwana w wodzie dobrej jakości. Jednym z zadań laboratorium jest właśnie dbanie o to, by nie znalazły się w wodzie tacy niechciani lokatorzy.

Na koniec obejrzałyśmy krótki film o powstawaniu i pracy oczyszczalni. Całość zwieńczona została spacerem po jej terenie. Obejrzałyśmy dokładnie urządzenia pracujące na poszczególnych etapach oczyszczania oraz nowoczesną suszarnię, która suszy osad powstały z przerobu ścieków. Wspięłyśmy się też na szczyt ogromnych komór, w których w procesie fermentacji powstaje biogaz. Roztaczał się z nich piękny widok na cały zakład i okolicę.

Dzień spędziłyśmy bardzo przyjemnie – z chęcią powrócimy do oczyszczalni jeszcze nie raz. Było to z pewnością cenne doświadczenie, które na długo zostanie w naszej pamięci.

Jeszcze raz potwierdziło się stwierdzenie, że uczymy się przez doświadczenia …, a tym razem były to doświadczenia chemiczne.

Autor: Maria Żelazowska kl. 3gC

Przejdź do treści