Europejski Tydzień Kodowania

Kodowanie to inaczej przekazywanie wiadomości szyfrem, zabezpieczanie, cechowanie czegoś umownym znakiem, zaszyfrowywanie, programowanie, planowanie. W dzisiejszych czasach kodowanie jest wszędzie. W wielu dziedzinach życia przetwarzamy różnego rodzaju komunikaty, przekazujemy informacje. Przez swoją uniwersalność pozwala przyjemne połączeni zabawy i nauki rozwiązywania różnorodnym problemów. Podczas Europejskiego Tygodnia Kodowania (6 – 21.10.2018 r.) uczniowie naszej szkoły doświadczyli tego zjawiska na większości lekcjach.

Kodowanie to inaczej przekazywanie wiadomości szyfrem, zabezpieczanie, cechowanie czegoś umownym znakiem, zaszyfrowywanie, programowanie, planowanie. W dzisiejszych czasach kodowanie jest wszędzie. W wielu dziedzinach życia przetwarzamy różnego rodzaju komunikaty, przekazujemy informacje. Przez swoją uniwersalność pozwala przyjemne połączeni zabawy i nauki rozwiązywania różnorodnym problemów. Podczas Europejskiego Tygodnia Kodowania (6 – 21.10.2018 r.) uczniowie naszej szkoły doświadczyli tego zjawiska na większości lekcjach. Celem tych działań było rozwijanie u dzieci logicznego myślenia, koncentracji uwagi, spostrzegawczości, a przede wszystkim dobra zabawa. Tydzień rozpoczął się od obejrzenia krótkiego filmu animowanego, z którego dowiedzieli się o inwazji KodoRobotów. Zadaniem wszystkich uczniów było „uratowanie” szkoły poprzez wykonywanie zadań poprzez odczytanie podanych instrukcji oraz aktywne rozwiązywanie zagadek, krzyżówek, szyfrów przygotowanych przez nauczycieli różnych przedmiotów. Dzięki dyskusjom na temat istoty kodowania powstało mnóstwo zabawnych wierszyków, rymowanek oraz definicji wyjaśniających ten termin. Ponadto uczniowie poszczególnych klas mieli możliwość udziału w procesie kodowania na szeregu lekcji. Na zajęciach wychowania fizycznego m.in. rozwiązywali krzyżówki dotyczące zdrowego trybu życia. W tym celu musieli wyjaśniać różnego rodzaju skróty, przeprowadzić potrzebne obliczenia, odszyfrowywać hasła z kodów QR lub wykonać wskazane ćwiczenia. Nadzwyczaj interesujące okazały się lekcje matematyki, które i tak często dla wielu uczniów są ogromnym szyfrem lub zagadką. Tym razem zadania zostały wzbogacone kodami QR, których rozszyfrowanie było nie lada zabawą. Niektórzy doświadczyli radości przygotowania się do sprawdzianu z historii za pomocą programu Kahoot, a inni za pomocą ćwiczeń na tablicy interaktywnej przygotowali się do nadchodzącego dyktanda (język polski). Równie dobra zabawa była na lekcjach języka angielskiego, gdzie w sposób łatwy i przyjemny można było nauczyć się nowych słówek oraz konstrukcji zdaniowych. Kodowanie odbywało się również podczas zajęć rewalidacji, gdzie za pomocą m.in. gier, krzyżówek, zagadek logicznych, rebusów usprawnia się zaburzone funkcje. Oczywiście kodowanie najbardziej „namacalne” było na zajęciach robotyki i lekcjach informatyki. Uczniowie projektowali strony internetowe wykorzystując code.org, tworzyli gry przy pomocy scratch, kodowali i rozkodowywali mnóstwo zagadek. Podczas Europejskiego Tygodnia Kodowania doskonale bawili się najmłodsi uczniowie naszej szkoły. Odnajdywali właściwe ilustracje lub kolory wg podawanej instrukcji, rozszyfrowywali figury geometryczne lub literki, z ilustracji warzyw układali rytm według własnego pomysłu, układali lub odtwarzali unikatowe wzory z plastikowych korków. Ponadto tańczyli kodo taniec i bawili się na Magicznym Dywanie.

Po całotygodniowej zabawie okazało się, że kodowanie nie jest straszne i nie odbywa się tylko na lekcji informatyki. Jest wszędzie i daje dużo radości.

Koordynatorami wydarzenia w szkole byli nauczyciele:  Dorota Banaś, Agnieszka Iwańska, Monika Czubak, Izabela Kaniewska, Rafał Siciarz

Autor: Agnieszka Iwańska

Przejdź do treści