W dniach 24-28.10.2016r. obchodziliśmy Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji. Celem akcji było burzenie stereotypów, a obchody mijały pod hasłem Polskiego Towarzystwa Dysleksji – „Uczeń podwójnie wyjątkowy”.
Celem podejmowanych działań było budowanie pozytywnych relacji pomiędzy uczniami, wzajemnej tolerancji, ale też odkrywanie ukrytych talentów. Często okazuje się, że uczniowie z dysleksją są MISTRZAMI znajomości zasad pisowni, koordynacji ruchowej i logicznego myślenia.
21 października podczas zajęć świetlicowych rozpoczęliśmy naszą zabawę warsztatami pt.,,Podwójnie wyjątkowi”. Kilkuosobowe grupy prezentowały wiedzę o Hansie Christianie Andersenie czy innych sławnych dyslektykach. Różnorodność doboru konkurencji jak krzyżówki, quizy i ćwiczenia słuchowe sprawiły, że najwytrwalsi, mimo długiego pobytu w szkole, pozostali z nami do samego końca.
Przez cały tydzień były poszukiwane ,,dyslopokemony”. Na terenie szkoły w bliżej nieokreślonych miejscach były umieszczane portrety sławnych osobistości borykających się z dysleksją. Chętni poszukiwacze znaleźli, rozpoznali i dostarczyli do biblioteki wymagane informacje na temat konkretnej postaci.
Dużo uśmiechu i emocji wywołało ,,dyslektyczne ucho”. Każdego dnia na szóstej godzinie lekcyjnej przez radiowęzeł były podawane wyrazy interesujące pod względem orograficznym, a zabawa polegała na prawidłowym zapisie słowa. Nawet nie wiecie na ile sposobów można wykaligrafować wyrazy konstantynopolitańczykowianeczka, w Trzemieszczy straszy, czy w trzęsawisku trzeszczą trzciny.
27 października uczniowie klasy 1gD i 2gD przygotowali paradę trudności ortograficznych. Popatrzcie sami.
Przyjemna muzyka, bębenki, dzwonki czy grzechotki to tylko niektóre instrumenty towarzyszące zajęciom logorytmicznym przygotowanym przez p. Tatianę Agatowską. Wzięła w nich udział klasa 4c. Między innymi przy ,,Tańcach węgierskich” Johannesa Brrahmsa uczniowie wykonywali ćwiczenia słuchowe, słuchowo- ruchowe i ruchowe. Rozwijali umiejętność: sprawnego wykonywania ruchów, orientacji w czasie i przestrzeni, koncentracji oraz myślenia.
W budynku klasach I – III został przygotowany kącik informacyjny dla rodziców i nauczycieli z ulotkami dotyczącymi pracy z dzieckiem dyslektycznym.
W ramach obchodów odbył się konkurs plastyczny dla klas 4-6 i gimnazjum pt. ,,ZSI – jesteśmy wyjątkowi”. Wystawę prac możecie już oglądać w budynku gimnazjum na parterze. Oto laureaci i wyróżnieni:
Szkoła podstawowa:
Karolina Sikora kl. 6D i Daria Rajkowska kl.4 – nagroda
Oliwia Szczęsny kl.4, Zofia Tatarek kl. 4 i Milena Orzechowska kl. 5- wyróżnienie
Gimnazjum:
Adrianna Kruk kl. 2gD i Adam Popiel – nagroda
Mikołaj Kowalski 2gC i Mikołaj Czerwiński 2gC – wyróżnienie
Podsumowaniem działań ETŚD było spotkanie zespołu przygotowującego przedsięwzięcie, reprezentantów klas 4 – 6 i pana dyrektora Jana Rychlickiego. Po krótkim wstępie nastąpiło wręczenie dyplomów i upominków.
Działania wdrożone podczas Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji z pewnością przyczyniły się do upowszechnienia wiedzy na temat dysleksji wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.
Wierzymy , że wpłynęły one także na zmianę nastawienia społeczności szkolnej do uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce. Z kolei osobom mającym trudności w uczeniu się pokazały drogę do ich przezwyciężania.
Wszystkim, którzy pomagali w organizacji całego przedsięwzięcia i uczestniczyli w jego obchodach, pragniemy gorąco podziękować.
Organizatorzy: Ewelina Krasińska, Edyta Pawlak- Grotek, Agata Kacprzak, Patrycja Skwira, Marta Sosińska, Tatiana Agatowska, Beata Kowalska, Anna Niziołek.