Obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji

W dniach 24-28.10.2016r. obchodziliśmy Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji. Celem akcji było burzenie stereotypów, a obchody mijały pod hasłem Polskiego Towarzystwa Dysleksji – „Uczeń podwójnie wyjątkowy”.

W dniach 24-28.10.2016r.  obchodziliśmy Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji. Celem akcji było burzenie stereotypów, a obchody mijały pod hasłem Polskiego Towarzystwa Dysleksji  – „Uczeń podwójnie wyjątkowy”.
Celem podejmowanych działań było budowanie pozytywnych relacji pomiędzy uczniami, wzajemnej tolerancji, ale też odkrywanie ukrytych talentów. Często okazuje się, że uczniowie z dysleksją są MISTRZAMI znajomości zasad pisowni, koordynacji ruchowej i logicznego myślenia.

21 października podczas zajęć świetlicowych rozpoczęliśmy naszą zabawę warsztatami pt.,,Podwójnie wyjątkowi”. Kilkuosobowe grupy prezentowały wiedzę o Hansie Christianie Andersenie czy innych sławnych dyslektykach. Różnorodność doboru konkurencji jak krzyżówki, quizy i ćwiczenia słuchowe sprawiły, że najwytrwalsi, mimo długiego pobytu w szkole, pozostali z nami do samego końca.

Przez cały tydzień były poszukiwane ,,dyslopokemony”. Na terenie szkoły w bliżej nieokreślonych miejscach były umieszczane portrety sławnych osobistości borykających się z dysleksją. Chętni poszukiwacze znaleźli, rozpoznali i dostarczyli do biblioteki wymagane informacje na temat konkretnej postaci.

Dużo uśmiechu i emocji wywołało ,,dyslektyczne ucho”. Każdego dnia na szóstej godzinie lekcyjnej przez radiowęzeł były podawane wyrazy interesujące pod względem orograficznym, a zabawa polegała na prawidłowym zapisie słowa. Nawet nie wiecie na ile sposobów można wykaligrafować wyrazy konstantynopolitańczykowianeczka, w Trzemieszczy straszy, czy w trzęsawisku trzeszczą trzciny. 

27 października uczniowie klasy 1gD i 2gD przygotowali paradę trudności ortograficznych. Popatrzcie sami.

Przyjemna muzyka, bębenki, dzwonki czy grzechotki to tylko niektóre  instrumenty towarzyszące zajęciom logorytmicznym przygotowanym przez p. Tatianę Agatowską. Wzięła w nich udział klasa 4c. Między innymi przy ,,Tańcach węgierskich” Johannesa Brrahmsa uczniowie wykonywali ćwiczenia słuchowe, słuchowo- ruchowe i ruchowe.  Rozwijali umiejętność:  sprawnego wykonywania ruchów, orientacji w czasie i przestrzeni,  koncentracji oraz myślenia.

W budynku klasach I – III został przygotowany kącik informacyjny dla rodziców i nauczycieli z ulotkami dotyczącymi pracy z dzieckiem dyslektycznym.

W ramach obchodów odbył się konkurs plastyczny dla klas 4-6 i gimnazjum pt. ,,ZSI – jesteśmy wyjątkowi”. Wystawę prac możecie już oglądać w budynku  gimnazjum na parterze. Oto laureaci i wyróżnieni:

Szkoła podstawowa:

Karolina Sikora kl. 6D i Daria Rajkowska kl.4  – nagroda

Oliwia Szczęsny kl.4, Zofia Tatarek kl. 4 i Milena Orzechowska kl. 5-  wyróżnienie

Gimnazjum:

Adrianna Kruk kl. 2gD i Adam Popiel – nagroda

Mikołaj Kowalski 2gC i Mikołaj Czerwiński 2gC – wyróżnienie 

Podsumowaniem działań ETŚD było spotkanie zespołu przygotowującego przedsięwzięcie, reprezentantów klas 4 – 6 i pana dyrektora Jana Rychlickiego.  Po krótkim wstępie nastąpiło wręczenie dyplomów i upominków.

Działania wdrożone podczas Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji z pewnością przyczyniły się do upowszechnienia wiedzy na temat dysleksji wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.

Wierzymy , że wpłynęły one także na zmianę nastawienia społeczności szkolnej do uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce. Z kolei osobom mającym trudności w uczeniu się pokazały drogę do ich przezwyciężania.

Wszystkim, którzy pomagali w organizacji całego przedsięwzięcia i uczestniczyli w jego obchodachpragniemy gorąco podziękować.

 

 

Organizatorzy: Ewelina Krasińska, Edyta Pawlak- Grotek, Agata Kacprzak, Patrycja Skwira, Marta Sosińska, Tatiana Agatowska, Beata Kowalska, Anna Niziołek.

Przejdź do treści